تحقیق ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 6
ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی
این تحقیق به منظور ارزشیابی سطح تواناییها و مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی و نیز یافتن نقاط قوت و ضعف این فرایند به منظور رفع نارساییها و بهبود کیفی روشهای تدریس در سطح شهر تهران انجام شد. افزون برآن رابطه برخی عوامل تأثیرگذار بر مهارتهای حرفهای معلمان چون جنس، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه تدریس، شرایط فیزیکی و تعداد دانشآموزان کلاس، گذراندن دورههای آموزشی قبل و حین خدمت مورد سنجش قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین مهارتهای حرفهای معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و نیز دستیابی به تفاوت مهارتهای حرفهای معلمان مناطق مورد مطالعه سؤالهایی مطرح شد.جامعهآماری مورد مطالعه این تحقیق را معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 85-1384 تشکیل میدهند. مهارتهای حرفهای 457 نفر از معلمان دوره ابتدایی از 5 منطقه (2- 5- 6- 13 و 16) و 54 واحد آموزشی که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. 45 نفر از مدیران مدارس ابتدایی به پرسشنامههایی که برای نظرخواهی از آنان در مورد چگونگی مهارت معلمان در تدریس تدوین شده بود، پاسخ دادند. کلاسهای درس 45 نفر از معلمان نیز 3 بار مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفت. ابزارهای اندازهگیری متغیرهای تحقیق با در نظر گرفتن هدفهای طرح شامل سه فرم چکلیست مشاهده روش تدریس معلمان در کلاسهای علوم، ریاضی و فارسی و دو پرسشنامه شامل پرسشنامه معلمان و پرسشنامه مدیران بود. شاخص پیشرفت تحصیلی، میانگین معدل نمرههای دانشآموزان کلاسهای مورد مطالعه در نیمسال اول سال تحصیلی (85-1384) بود. روایی محتوایی ابزارهای اندازهگیری متغیرها براساس نظر کارشناسی تعدادی از صاحب نظران تعلیم و تربیت و ناظر محترم طرح بررسی شد. اعتبار این ابزارها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ (در مورد پرسشنامهها) و ضریب همبستگی بازآزمایی (چک لیست مشاهده تدریس معلمان) برآورد شد. ضرایب محاسبه شده در همه موارد بالاتر از 86/0 بود که از نظر ملاکهای روان سنجی مورد تأیید است. پس از جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق، این دادهها با استفاده از بسته نرمافزاری SPSS با روشهای آماری مناسب (برحسب مورد، آمار توصیفی، آزمون t تک متغیری، آزمون گلموگراف - اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چند متغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتههای این بررسی که از خودسنجی معلمان، نظرخواهی از مدیران درباره مهارت حرفهای معلمان، و مشاهده روش تدریس معلمان در کلاسهای درس علوم، ریاضی و فارسی توسط مشاهدهگران و محاسبه نمرههای حاصل از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در کلاسهای مورد مطالعه به دستآمده است، نتایج زیر را نشان میدهد:• مهارتهای عمومی تدریس معلمان دوره ابتدایی از دیدگاه خود آنان و دیدگاه مدیران از ملاک تعیین شده (60 درصد مهارتهای عمومی) بالاتر است. مهارتهای عمومی تدریس معلمان براساس نتایج مشاهدهگران در کلاسهای درس ریاضی بالاتر از ملاک 60 درصد است. اما در کلاسهای درس علوم و فارسی با ملاک یاد شده تفاوت قابل ملاحظهای ندارد.• مهارتهای اختصاصی تدریس معلمان دوره ابتدایی، از دیدگاه خود آنان و مدیران، بالاتر از حد متوسط ملاک است. اما سطح مهارتهای اختصاصی معلمان در کلاسهای درس علوم، ریاضی و فارسی از دید مشاهدهگران، با میانگین ملاک مورد انتظار تفاوت قابل ملاحظهای ندارد.• نتایج حاصل از خودسنجی معلمان نشان داد که سطح مهارت معلمان در تحقق هدفهای مهارتی، نگرشی و دانشی از حداقل ملاک مورد سنجش این تحقیق (60 درصد مورد انتظار) بالاتر است.• براساس نظر مشاهدهگران از مشاهده تدریس معلمان در کلاسهای علوم، معلمان دوره ابتدایی تنها در دستیابی به هدفهای نگرشی موفق بودهاند. اما در رسیدن به هدفهای مهارتی و دانشی بهحداقل ملاک قابل قبول دست یافتهاند.نتایج حاصل از مشاهده تدریس معلمان در کلاسهای ریاضی، حاکی از آن است که معلمان تاحدی به هدفهای نگرشی و دانشی دستیافتهاند، ولی در رسیدن به هدفهای مهارتی موفق نبودهاند.براساس نظر مشاهدهگران از مشاهده تدریس معلمان در کلاسهای فارسی، معلمان تنها در رسیدن بههدفهای نگرشی موفق بودهاند. مهارتهای دانشی آنان تقریباً نزدیک ملاک 60 درصد مورد انتظار است. اما به حداقل ملاک قابل قبول هدفهای مهارتی دست نیافتهاند.• در مهارتهای عمومی معلمان، سهم عامل «تناسب تعداد دانشآموزان کلاس با روش تدریس معلمان» و در مهارتهای اختصاصی آنان سهم عامل «شرایط فیزیکی کلاس درس» بیش از عوامل دیگر است. بدین معنی که تناسب تعداد دانشآموزان در کلاس و نیز شرایط فیزیکی مطلوب کلاس درس موجب بکارگیری مهارت بیشتر در تدریس و از عوامل مهم و اثرگذار در مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان به شمار میرود. امکانات آموزشی کلاس درس رابطه مستقیمی با تحقق هدفهای آموزشی دارد.• براساس نظر مشاهدهگران همبستگی بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان (کلاسهای علوم و فارسی) مثبت است. از این رو میتوان نتیجه گرفت که مهارتهای حرفهای معلمان با موفقیت دانشآموزان رابطه دارد. یعنی با افزایش مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. از نظر مشاهدهگران بین مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان در کلاسهای ریاضی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معکوس وجود دارد. • براساس گزارش مشاهدهگران در کلاسهای
سایر محصولات :
تحقیق ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی
تحقیق ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان...
بررسی نظام آموزش و پرورش پروژه کلاسیبررسی نظام آموزش و پرورش...
تحقیق. ارزشیابى تکوینى یا مستمرتحقیق. ارزشیابى تکوینى یا مستمر...
تحقیق. ارزشهای اجتماعیتحقیق. ارزشهای اجتماعی...
بررسی نحوه آموزش معلمان پروژه کلاسیبررسی نحوه...
تحقیق. ارزشهای غیر جاری و ارزشهای ذخیره ایتحقیق. ارزشهای غیر...
تحقیق. ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آنتحقیق. ارزش غذایی...
دانلود فایل گزارش تخصصی دوم ابتدایی تقویت انشاء .دانلود فایل گزارش تخصصی دوم ابتدایی...
بررسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی پروژه کلاسیبررسی مدیریت و...
تحقیق. ارز و کاربرد آن در بازار پولتحقیق. ارز و...
تحقیق. ارث و وراثت در اسلامتحقیق. ارث و وراثت در اسلام...
تحقیق. ارتباطات تحریکپذیر زمانی در پروتکل شبکهCANتحقیق. ارتباطات تحریکپذیر زمانی در پروتکل...
دانلود فایل گزارش تخصصی پنجم افزایش علاقه به تاریخ .دانلود فایل گزارش تخصصی پنجم افزایش...
بررسی کاهش علاقه به ادامه تحصیل پروژه کلاسیبررسی کاهش علاقه به ادامه...
دانلود گزارش کارآموزی در یک شرکت فناوری اطلاعاتworsدانلود گزارش کارآموزی در یک شرکت فناوری...
تحقیق. ارتباط بین انسان هاتحقیق. ارتباط بین...
تحقیق. ارتباط الکترون خواهی با انرژی یونشتحقیق. ارتباط الکترون خواهی...
دانلود فایل گزارش تخصصی پایه چهارم، دانش آ موزان بیش فعال .دانلود فایل گزارش...
بررسی عوامل موثردرکاهش میزان علاقه دآنش آموزان پروژه کلاسیبررسی عوامل موثردرکاهش میزان علاقه...
تحقیق. ارتباط افزایش حافظه اصلی با سرعت کامپیوترتحقیق. ارتباط افزایش حافظه...
تحقیق. ارادهتحقیق. اراده...
دانلود فایل گزارش تخصصی گستاخی دانش آموز در برابر معلم .دانلود فایل گزارش تخصصی گستاخی دانش...
دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب مبانی تکنولوژی آموزشی، دکتر هاشم فردانش.دانلود پاورپوینت خلاصه...
تحقیق. ارائه الگوی قابل عرضه ای از نماز به دنیاتحقیق. ارائه الگوی قابل عرضه...
بررسی علل وعوامل افت تحصیلی پروژه کلاسیبررسی علل وعوامل افت...
تحقیق. اداره بازرسی و استراتژی بازرسیتحقیق. اداره بازرسی...
تحقیق. اخلاق و فقهتحقیق. اخلاق و...
دانلود فایل گزارش تخصصی آموزگار ابتدایی حل مشکل روخوانی .دانلود فایل گزارش تخصصی آموزگار ابتدایی...
دانلود گزارش خدمتگزار مدرسه.دانلود گزارش خدمتگزار مدرسه....
تحقیق. اخلاق ناپسند قوم لوطتحقیق. اخلاق ناپسند قوم لوط...
بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان پروژه کلاسیبررسی علل...
تحقیق. أشنایی با کره زمینتحقیق. أشنایی با کره زمین...
تحقیق. اساس کار مانیتورهای LCDتحقیق. اساس کار مانیتورهای LCD...
دانلود فایل گزارش تخصصی دبیر قرآن ایجاد علاقه به قرآن .دانلود فایل گزارش...
دانلود گزارشتخصصی فعالیت های فرهنگی و پرورشی .دانلود گزارشتخصصی فعالیت های فرهنگی و پرورشی...
بررسی علل افت تحصیلی پروژه کلاسیبررسی علل افت تحصیلی ...
تحقیق. اسفنج هاتحقیق. اسفنج ها...
تحقیق. فرار مغز ها و عوامل مؤثر در آنتحقیق. فرار مغز ها و عوامل...
تحقیق. ریاضی به چه درد می خوردتحقیق. ریاضی به چه درد می خورد...
بررسی رهبری وهدایت کلاس پروژه کلاسیبررسی رهبری...
تحقیق. اسلام و دموکراسیتحقیق. اسلام و دموکراسی...
تحقیق. فلسفه قیام عاشوراتحقیق. فلسفه قیام عاشورا...
بررسی راههای تشویق دانش آموزان در درس زبان پروژه کلاسیبررسی راههای تشویق دانش آموزان در...
تحقیق. اشعه فروسرختحقیق. اشعه فروسرخ...
تحقیق. استعلا در نزد هایدگرتحقیق. استعلا در نزد هایدگر...
تحقیق. فلسفه خداتحقیق. فلسفه خدا...
دانلود فایل گزارش تخصصی پنجم ابتدایی افزایش علاقه به تاریخ .دانلود فایل گزارش...
دانلود گزارش تخصصی آزمایشگاه و خلاقیت دانش آموزان.دانلود گزارش تخصصی آزمایشگاه و خلاقیت دانش...
بررسی دلایل افت تحصیلی پروژه کلاسیبررسی دلایل افت تحصیلی ...
تحقیق. فناوری نانو چیستتحقیق. فناوری نانو چیست...
تحقیقی درمورد امام محمد غزّالی طوسیتحقیقی درمورد امام خمینی
تحقیقی درمورد امام خمینی از ولادت تا رحلت
تحقیقی درمورد الگوریتم 20 ص
تحقیقی درمورد الکتریسیته و مغناطیس
تحقیق: اهمیت آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی
تحقیق. ارزشهای اجتماعی
تحقیق درباره : فعالیت ها و اهداف انجمن اولیاء و مربیان در مدارس
مقاله. اعتبارات اسنادی،تعاریف وچگونگی انجام کار
مقاله. اطلاع یابی در اینترنت نیاز جوامع اطلاعاتی امروز
تحقیق درباره : فعالیت ها و اهداف انجمن اولیاء و مربیان در مدارس
تحقیق. ارزشهای اجتماعی
تحقیق: اهمیت آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی
تحقیقی درمورد امام محمد غزّالی طوسی
تحقیقی درباره بیستون یکی از شهرهای استان کرمانشاه
کلمات کلیدی :معلمان دوره ابدایی حصیلی دانشzwnj آموزان مشاهده دریس معلمان پیشرف حصیلی دانشzwnj نظر مشاهدهzwnj گران عداد دانشzwnj آموزان نگرشی موفق بودهzwnj حداقل ملاک قابل درصد مورد انظار کلاسzwnj های مهارzwnj های دانشzwnj آموزان دریس معلمان هدفzwnj های zwnj های های عمومی معلمان دوره مشاهدهzwnj گران های حرفهzwnj معلمان مهارzwnj کلاسzwnj دانشzwnj آموزان حصیلی هدفzwnj عمومی
- ۹۶/۰۹/۰۵